Wat is de beste voorbereiding voor een nieuwe website?
21-01-2020
Website
Menno van Paassen
Wanneer je overweegt om een nieuwe website laten maken in het Westland is het belangrijk om voor jezelf een aantal keuzes te maken. Investeren in een nieuwe website is een grote ingreep voor je bedrijf. Daarom is het natuurlijk erg belangrijk dat hier goed over nagedacht wordt en zorgvuldig wordt uitgevoerd. Want, waar moet je nou eigenlijk beginnen? Hoe gaat je website eruit zien, en wat is het doel van je nieuwe website?
Vandaag ga ik jullie aan de hand van 3 eenvoudige stappen meenemen in het proces wat je moet doorlopen. Want, waar moet je nu over denken tijdens het maken van een nieuwe website?
De voorbereiding voor een nieuwe website
1. Algemene informatie over je bedrijf
Als eerste, is het natuurlijk altijd prettig om je eigen bedrijf in kaart te brengen. Door dit te doen is het voor iedereen duidelijk wat voor bedrijf je bent en waar je naartoe wilt gaan met dit bedrijf.
- Korte omschrijving van het bedrijf
- Hoe is het bedrijf ontstaan
- Missie en visie van het bedrijf
- Wat zijn de ambities van het bedrijf?
2. Doel van je nieuwe website
Vervolgens, wat is het doel van je nieuwe website? Kan de website een oplossing bieden voor een probleem binnen je bedrijf? Om hierachter te komen moet je natuurlijk wel eerst je probleem definiëren. Maar hoe doe je dat? Je kan jezelf een aantal vragen stellen om tot dat antwoord te komen.
- Welke producten of diensten lever je?
- Welk probleem los je hiermee voor je klanten op?
- Hoe gaat dat op dit moment?
- Kan het nog beter?
- Waar kan het nog beter?
Maar kijk ook naar je huidige website:
- Hoe gaan de processen op dit moment op je oude website?
- Werkt dat goed, of juist niet?
- Waar kan het nog beter?
Nu je naar je eigen bedrijf en je website heb bekeken kan je de verbeterpunten met elkaar vergelijken. Hierdoor kan je doelen gaan stellen voor je nieuwe site. Probeer deze zo concreet mogelijk te maken.
Naast dat je de doelen voor je nieuwe website moet bepalen, kan het natuurlijk ook zijn dat je een nieuwe website om een andere reden wilt hebben. Bijvoorbeeld wanneer je de oude website wilt vervangen. Het vervangen van je oude website kan ook meerder redenen hebben:
- De website heeft een verouderd design
- De website is niet optimaal te gebruiken op mobiel
- De website heeft verouderde informatie
- De website is traag
- De website is niet goed vindbaar
- De website is niet meer bereikbaar
- En ga zo maar door!
Wanneer je je doelen en redenen op een rijtje heb gezet is het een stuk makkelijk om later te bepalen hoe de website ingericht moet worden.
3. Voor wie is de nieuwe website
De doelgroep van het bedrijf is erg belangrijk voor de website. Want wat wordt de ‘tone of voice’ van de website, of terwijl wie gaan we aanspreken, en op welke manier? Een website gericht op tieners van 12-18 jaar zal er heel anders uitzien dan een website gericht op ouderen van 65+. Het is dus belangrijk om van te voren goed na te denken over de doelgroep van je bedrijf. Creëer bijvoorbeeld een persona vanuit je doelgroep, met andere woorden, hoe zie je ideale klant eruit? Denk hierbij aan allerlei verschillende elementen zoals, geslacht, leeftijd, afkomst, hobby’s, cultuur, werk, etc.
Wanneer je met deze informatie aankomt bij jouw nieuwe website bouwer (kies mij!), kunnen de volgende stappen veel gemakkelijker gemaakt worden. Aan de hand van jouw probleem, gaan we samen je nieuwe website inrichten. Want met deze stappen is je nieuwe website natuurlijk nog niet klaar, maar heb je wel al de juiste voorbereiding op zak.
- Vervolgens ga je samen met de websitebouwer aandacht besteden aan de volgende onderwerpen:
Wat is de strategie van de site, hoe gaan we het probleem oplossen? - Hoe gaan we de doelgroep bereiken
- Welke pagina’s zijn hiervoor nodig?
- Wat wordt de opbouw van de menustructuur?
- Welke functionaliteiten heeft de website nodig?
Mocht je deze stappen met mij willen bespreken dan kan je gerust contact met mij opnemen zodat we kunnen kijken hoe we samen jouw probleem kunnen oplossen.