Jouw ideale klant bepalen

04-12-2021
Ideale klant

Heb jij je website gebouwd met jouw ideale klant in je achterhoofd? Veel bedrijven richten hun website niet op een specifieke doelgroep. Ze schieten maar wat in het rond in de hoop wat te raken. Wanneer je jouw doelgroep gericht aanspreekt zal je dit terug zien in de resultaten!

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep is een bepaald type persoon of een bedrijf. Aan een doelgroep worden vaak verschillende eigenschappen gehangen zoals:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Locatie
  • Opleiding
  • Hobby’s
  • Financiële status
  • Normen en waarden
  • Motivatie
  • Karaktereigenschappen

Door goed in beeld te krijgen wie jouw doelgroep is moet je alles van deze ‘fictieve’ persoon te weten te komen. Deze doelgroep bepaalt mee aan de strategie en communicatie. Het bepalen van een doelgroep is dus heel belangrijk voordat je aan de slag gaat met jouw website. Richt je je bijvoorbeeld op tienermeisjes die op hockey zitten, of op mannelijke bouwvakkers boven de 50+? Grote kans dat je deze dan anders zal aanspreken op je website!

Bepaal je ideale klant

Jouw ideale klant bepalen kan heel erg helpen bij het bepalen van je communicatie en strategie voor je website. Denk is aan de klanten waar je de afgelopen tijd voor heb gewerkt. Daar zitten vast en zeker klanten bij waar je heel graag mee werkt, of misschien juist niet… Jouw ideale klant is die gene waar je energie van krijgt, waarvoor je graag dat stapje extra zet. Denk even terug aan de afgelopen opdrachten die je heb gehad en maak een lijstje van deze klanten waar je graag voor werkt.

Als je een lijstje heb met een paar klanten kan je is een kijkje nemen naar wat de gemeenschappelijke kenmerken van deze opdrachtgevers zijn. Wat verbind deze klanten met elkaar waardoor jij enthousiast van ze wordt? Is het een bepaalde sector, interesse, bedrijfsgrootte, gedrevenheid? Duik hier in tot aan de bodem!

Nu je weet welke eigenschappen jouw ideale klant heeft, kan je een persona maken. Dit is dat fictieve persoon (of bedrijf) waar ik het al eerder over had. Je kan een persona vullen met alle eigenschappen die voor jouw van belang zijn om een goede strategie kunnen maken. Hierdoor maak je dus eigenlijk een soort profiel aan voor jouw ideale klant.

Tip: Kijk ook is naar de klanten waar je niet graag voor werkt

Je heb vast en zeker ook wel is een klant die je eigenlijk liever niet heb, maar je toch heb aangenomen omdat je ook slecht nee kan zeggen… 😉 Het zou nog mooier zijn als je dit type klanten niet meer aantrekt. Door je persona lijnrecht tegenover jouw niet-ideale klant te zetten is de kans groot dat hij op jouw website ook niet aangesproken voelt en verder gaat.

Met deze persona is je doelgroep duidelijk in beeld en heb je niet alleen een fundament gemaakt voor je website, maar ook voor je hele business. Je marketing, website, aanbod, content; alles moet afgestemd zijn op jouw ideale klant! Heb je hulp nodig voor het opstellen van jouw ideale klant voordat je doorgaat met een website laten maken? Neem dan gerust contact met mij op!

Dit artikel is geschreven door:

Andere bekeken ook

Je oude website vervangen, het is tijd!

Je oude website vervangen, het is tijd!

Waarom je juist nu een webshop zou moeten hebben

Waarom je juist nu een webshop zou moeten hebben

WordPress Thema Divi – Review!

WordPress Thema Divi – Review!