Als je komende jaren nog hoog in de zoekresultaten wilt komen zijn er een paar belangrijke SEO ontwikkelingen om rekening mee te houden. We zetten acht SEO trends op een rij én vertellen je hoe je hier slim op kan inspelen. Zo blijf je bovenaan de zoekresultaten staan en krijg je meer verkeer naar je website!
1. Google MUM update
Een van de belangrijkste updates die Google heeft doorgevoerd is MUM, oftewel de implementatie van het Multitask Unified Model. Deze AI update zorgt ervoor dat Google jouw zoektermen nog beter begrijpt en alleen de beste resultaten laat zien. Nieuw is dat hierbij ook relevante informatie uit video’s, afbeeldingen en tekst kan combineren. Dit is natuurlijk een hint naar waar je in 2022 de focus op moet leggen.
2. Video’s worden steeds belangrijker
Google ziet video’s steeds meer als belangrijke informatiebron, wat duidelijk naar voren komt in de MUM update. Ook gebruikers hechten steeds meer waarde aan video’s, wat ook blijkt uit de sterke groei van social media platformen zoals TikTok. Door video content te integreren in je website rank je hoger in Google én wordt je gevonden in het ‘video’s’ zoekgedeelte van Google. Twee vliegen in één klap dus.
3. Voice search
Steeds meer internetgebruikers zoeken content door middel van Voice Search, oftewel spraakgestuurde zoekopdrachten. Denk hierbij ook aan zoekopdrachten die mensen doen met hulp van Siri (Apple) of Alexa (Google). De zoekopdrachten zullen hierdoor gemiddeld ook langer worden dan geschreven zoekopdrachten. Hoe pas je je content aan op voice search? Gebruik langere of meer keywords en formuleer je geschreven content in spreektaal. Ook helpt het om je teksten in een vraag-en-antwoord format te structureren.
4. Focus op EAT
Expertise, autoriteit en trust (de ‘EAT‘ principes) blijven heel belangrijk. Richt je dus op jouw expertise, wordt een autoriteit binnen jouw vakgebied en zorg voor een betrouwbare uitstraling. Google wil gebruikers alleen de beste en meest betrouwbare informatie voorschotelen. Als je de focus legt op de EAT principes zorg je ervoor dat je website betrouwbaar overkomt en scoor je dus hoog in de zoeklijsten.
5. Kwalitatieve content blijft key
Slim inspelen op de nieuwste SEO trends brengt je maar zo ver. Uiteindelijk moet je ook gewoon goede content leveren. Zo wordt je niet alleen snel gevonden, maar blijven mensen ook terugkomen naar jouw website. Lever kwalitatieve content volgens het EAT principe en structuur je content slim. Al dan niet met de hulp van een SEO specialist. Hoe je je tekst vormgeeft heeft invloed op de leesbaarheid en draagt bij aan een positieve gebruikerservaring. Beiden helpen je vervolgens weer om hoog in de rankings te komen. Een paar concrete tips: schrijf artikelen van minimaal 500 woorden, vermijd spelling- en grammaticafouten, zorg altijd voor originele content en maak gebruik van goede titels, tussenkopjes en quotes.
6. Optimaliseer de laadsnelheid
Levert je website goede content maar laden je pagina’s heel traag? Grote kans dat bezoekers al afhaken voordat de pagina volledig is geladen. De laadsnelheid van je website wordt steeds belangrijker voor SEO. In een recente update van Google heeft de laadsnelheid een veel groter aandeel gekregen bij het bepalen van je rangschikking. Hoe optimaliseer je de laadsnelheid van je website? Check eerst hoe je website het nu doet, bijvoorbeeld met Google’s PageSpeed Insights. Dit geeft je gelijk concrete tips om je website sneller te maken. Te technisch? Overweeg dan een SEO specialist inhuren. Een snelle website draagt bij aan een positieve gebruikerservaring en levert je dus een hogere plek in de zoekresultaten op!
7. Mobiele optimalisatie
Steeds meer zoekopdrachten worden op mobiele toestellen gedaan. Het optimaliseren van jouw website voor smartphones is een belangrijke SEO trend die ook in 2022 verder doorzet. Heeft jouw website een desktop en mobiele versie? Dan is de laadsnelheid en optimalisatie van de mobiele versie belangrijker voor de zoekmachine rangschikking dan de desktop versie. Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor gebruik op smartphones en tablets. Denk hierbij aan een mobielvriendelijke lay-out en hoge laadsnelheid. Steeds meer mensen zoeken content on the go, dus dit moet gewoon goed zijn.
8. Toegankelijkheid
Toegankelijkheid en inclusie waren afgelopen jaar belangrijke thema’s en ook voor SEO wordt dit steeds belangrijker! Het toegankelijk maken van je website voor mensen met een (audiovisuele) beperking krijgt steeds meer aandacht. Gelukkig word het ook een stuk makkelijker om op een laagdrempelige manier content toegankelijker te maken. Google Voice Search speelt hier een rol in, maar ook het gebruik van ondertiteling bij video’s en bijschriften bij afbeeldingen. Zorg ervoor dat je website toegankelijk is voor mensen die bijvoorbeeld een screen reader gebruiken en biedt de mogelijkheid om het contrast aan te passen. Een toegankelijke website leidt ertoe dat je beter gevonden kan worden en een potentieel nieuw publiek bereikt!
Conclusie
Met een paar slimme Search Engine Optimalization tips blijft jouw website ook komende jaren hoog in de zoekmachineresultaten scoren. Blijf vooral doorgaan met het schrijven van relevante, unieke en kwalitatieve content en optimaliseer dit volgens de belangrijkste SEO ontwikkelingen. Zo wordt je niet alleen goed gevonden, maar blijven bezoekers ook terugkomen!