Wat moet er juist niet op je website staan?

09-10-2023

Website

Menno van Paassen

Studio MVP

Als bezoekers zich irriteren op een website of dat het te lang duurt om te zoeken wat ze willen, kunnen ze heel snel wegklikken. Dit is natuurlijk niet wat je wilt. Hier zijn een paar punten die je niet op je website moet hebben staan :

Te veel Pop up’s

Bijna iedereen is het er wel mee eens dat te veel pop up’s best irritant kunnen zijn als je op een website zit. Het vervelende is dat ze wel kunnen werken. En je soms dus wel een pop-up wilt plaatsen. Plaats in ieder geval alleen een pop-up met een goede reden. Bijvoorbeeld een e-mail adres vragen en je e-book aanbieden voordat de bezoeker je website verlaat.

Het woordje ‘welkom’

Bezoekers zien het woordje Welkom als eerste maar weten vervolgens niet wat ze op de website kunnen. Je gebruikt belangrijke ruimte voor een minder belangrijke boodschap. Het heeft dus niet heel veel nut en is dus niet nodig.

Carousels

Carousels worden vaak niet gezien of gelezen. Dit komt omdat het of vaak te snel al weg is en je bijna geen tijd hebt om te lezen, mensen hebben dan ook te weinig tijd om het te verwerken. Het ziet er uit als reclame en dit wordt bijna altijd genegeerd.

Lastige woorden

Lastige woorden gebruiken is niet handig, je wilt dat bezoekers je begrijpen en weten wat jij te bieden hebt. Als ze te lang moeten onderzoeken door de moeilijke woorden die je gebruikt, haken veel bezoekers af. Je kan het ook wel Jargon noemen, Jargon levert tijdwinst op, omdat het exact betekent wat je bedoelt. Maar alléén voor mensen die de termen zelf ook gebruiken. Het is een ‘taal-in-een-taal’.

Automatisch afspelende video’s met geluid

Je kent het wel, wanneer je op een website zit en het opeens geluid maakt zonder dat je op iets geklikt hebt. Zo’n automatische video die zich afspeelt als jij op de pagina zit. Heb je een video of muziek op je website staan? Zorg er dan voor dat dit niet automatisch afspeelt bij het laden van de website. Of zet bij voorbaat het geluid van de video al uit, zodat de bezoeker er zelf voor kan kiezen het geluid weer aan te zetten. Hetzelfde voor geluid op je website: maak een duidelijke aan en uit knop en laat de bezoeker zelf kiezen om het wel of niet af te spelen.

Het is van cruciaal belang om je website regelmatig te evalueren en te verbeteren om een positieve indruk achter te laten en aan de behoeften van je bezoekers te voldoen. Jouw online aanwezigheid kan het verschil maken!