Wat is je doel van je website?

25-11-2021
Doel van je website

Een website, we moeten er allemaal eentje hebben! Maar waarom eigenlijk? Wat is het doel van jouw website? Denk hier is goed over na! Want zonder duidelijk doel gaat je website waarschijnlijke alle kanten op, behalve de goede.

Het doel van een website correct formuleren

Wat wil jij uit je website halen? Laten we gaan kijken welke verschillende doelen er allemaal mogelijk is. Voordat je een doel wilt gaan bepalen is het handig om deze op de juiste manier te formuleren. Pas als je je doel correct geformuleerd heb kan je er mee aan de slag en weet je ook wanneer je je doel heb gehaald. We moeten het doel dus, je heb er vast wel is van gehoord, gaan SMART formuleren.

SMART Formuleren betekend dat je doel de volgende eigenschappen bevat:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Jouw doel moet dus al deze eigenschappen aan kunnen tikken. Denk dus goed na over welke periode je doel gaat, wat de kwaliteit is van je doel en de aantallen, bijvoorbeeld:

Mijn website moet in het jaar 2022 50 verschillende sollicitaties genereren waar er minimaal 10 van een contract aangeboden krijgen.

 

Jouw website doel bepalen

Iedere website heeft een ander doel, dat kan verschillend per bedrijf, branche, tijd van het jaar, ga zo maar door. Over het algemeen vallen de meeste doelen binnen een van de volgende categorieën:

  • Informeren
  • Leads genereren
  • Merk bekendheid opbouwen
  • Producten verkopen
  • Personeel aantrekken
  • Service bieden

Bedenk dus binnen deze categorieën op welke categorie jouw website ingericht moet zijn.
Een aantal voorbeelden van doelen per categorie zouden zijn:

  • Bezoekers onderwijzen over mijn vakgebied zodat ze meer kennis krijgen
  • Meer offerte aanvragen krijgen
  • Meer bekendheid krijgen voor je bedrijf
  • Producten verkopen via een webshop
  • Sollicitatie’s krijgen op je vacatures
  • Druk op de klantenservice verminderen door middel van een kennisbank.

Vervolgens kan je deze doelen gaan SMART formuleren afhankelijk van jouw situatie.

Aan de slag met je doelen!

Nu je weet hoe je het doel van je website moet formuleren, en binnen welke categorieën je website doel moet vallen kan je aan de slag met het bedenken van de doelen.

Voor sommige bedrijven is het al snel duidelijk, bij sommige heeft het wat meer aandacht nodig. Dit is helemaal niet erg! Soms is het namelijk lastig om te bepalen welk doel je moet kiezen. Probeer je altijd te houden aan een hoofddoel, en wellicht een of twee sub-doelen.

Door een hoofddoel en een paar subdoelen te kiezen heb je iets om aan vast te houden tijdens het inrichten van de pagina’s op je website. Tijdens het bedenken van de content van de pagina kan je dan altijd bij jezelf nagaan, dient dit bij een van mijn doelen? Probeer hier dus ook duidelijk in te zijn in je communicatie. Gebruik maar maximaal een doel per pagina!

Zodra jij je doelen heb bedacht kan jij je gerichter je website laten maken! We zorgen er samen voor dat het doel van je website op iedere pagina terug komt. Daarnaast stellen we de website zo in dat we de resultaten van de website kunnen meten. Hierdoor kan je dus uiteindelijk ook zien of je aan het einde van de beoogde periode de doelen gehaald heb of niet.

Heb jij moeite met het bepalen van de doelen voor jouw website? Laten we dan samen gaan kijken hoe we jouw website voor jou kunnen laten werken. Neem gerust contact met mij op zodat ik je kan helpen bij het bepalen van je doelen!

Dit artikel is geschreven door:

Andere bekeken ook

Waarom heeft jouw bedrijf een rebranding nodig?

Waarom heeft jouw bedrijf een rebranding nodig?

Waarom heb ik mijn bedrijfsnaam veranderd?

Waarom heb ik mijn bedrijfsnaam veranderd?

Krijg jij ook hoofdpijn van hosting en domein?

Krijg jij ook hoofdpijn van hosting en domein?