Wat is er veranderd sinds mijn prijzen op mijn website staan?
10-03-2020
Website
Menno van Paassen
Een tijdje geleden heb ik een nieuwe pagina gemaakt op mijn website. Dit doe ik wel vaker, want ik blijf altijd mijn website updaten. Maar toen ik deze pagina geplaatst had zag ik dat er echt iets veranderde.
Op deze pagina heb ik een duidelijk overzicht gemaakt van de verschillende prijzen die ik hanteer voor mijn diensten. Hierdoor krijgen mijn bezoekers een duidelijk beeld van de prijsklasse waarin ik mijzelf positioneer.
Heeft een website een prijs?
Ik dacht dat het gek was om als webdesigner je prijzen op je website te plaatsen. Want iedere website is toch anders? Je kan toch niet zomaar een prijs geven aan een website?
Nee dat klopt, ik vergelijk de kosten van een website laten maken altijd met de kosten van een auto aanschaffen. Je kan ook niet aan de autoverkoper vragen: “Hoeveel kost een auto?”. “Wat voor auto wilt u hebben?” krijg je dan waarschijnlijk als antwoord.
De kosten van een website is een beetje hetzelfde, wil je een tweedehands Opel of een splinternieuwe Mercedes? Daar hangen hele verschillende prijskaartjes aan, maar je krijgt er ook een hele andere auto of website voor terug.
Een “vanaf” prijs
Dat is dan ook de reden dat ik heb besloten om te gaan werken met een ‘Vanaf’ prijs. De website’s die ik verkoop gaan over de toonbank vanaf €1500,-. Dat is de prijsklasse waarin ik mij wil positioneren. Afhankelijk van de omvang en de functionaliteiten van de website kan deze prijs stijgen naar een hoger bedrag.
Toch is het prettig voor de bezoeker om een indicatie te krijgen van welke prijsklasse ik zit. Ik lever op maat gemaakte websites waarbij er nagedacht wordt over het ontwerp, de structuur en het doel van de website.Daarom ben ik inderdaad niet de goedkoopste, maar geloof me, ik ben ook nog lang niet de duurste!
Veel positieve reacties
Toen ik deze pagina had gepubliceerd was ik benieuwd wat mijn LinkedIn netwerk hiervan zou vinden. Daarom plaatste ik een posts waarin ik vertelde dat mijn prijzen op mijn website staan. De reacties waren verrassend positief! Ik dacht dat het gek was om transparant te zijn over je prijzen, maar in mijn netwerk vond iedereen het een goede stap. Dat was toch wel een kleine geruststelling! Ik kreeg namelijk op deze post veel meer reacties dan normaal, en een gigantische piek in pagina bezoeker. Ik denk dat toch iedereen wel even nieuwsgierig was naar welke prijzen ik dan hanteerde.
Maar, wat is er dan veranderd?
In eerste instantie dacht ik dat er niet zoveel zou veranderen, maar niets was minder waar. Het resultaat van deze pagina is dat ik minder aanvragen kreeg! Minder aanvragen? Maar dat is toch helemaal niet goed? Jawel, in dit geval wel!
Ik krijg namelijk wekelijks verschillende aanvragen van verschillende soorten bedrijven. Dat verschilt tussen grote corporates en kleine eenmanszaken. Iedere aanvraag behandel ik als een serieuze potential. Ik besteed er tijd en aandacht aan om de wens van de klant in kaart te brengen en een offerte op te sturen.
Maar bij sommige klanten heb je van te voren al het gevoel dat ze een website willen die onder mijn prijsklasse liggen. Voornamelijk kleine eenmanszaakjes of startups die een ‘simpel websiteje’ willen. Dit zijn de opdrachten die vaak niet doorgaan omdat ze de investering niet kunnen maken. En dit zijn nu juist de aanvragen die ik op dit moment minder krijg!
Transparant zijn over mijn prijzen scheelt mij dus een hoop tijd en er komen nu meer serieuze aanvragen binnen!