Hoe richt je je home pagina in?

18-01-2022
Home pagina

Je homepagina, de eerste pagina die de bezoeker ziet zodra hij op jouw website komt. Dit is vaak de best bezochte pagina van je hele website, en daarom ook de belangrijkste. Een eerste indruk maak je maar een keer, dus dan kan hij maar beter goed zijn toch?

Wat maakt een goede home pagina?

De home pagina van je website geeft je bezoekers inzicht in de belangrijkste onderdelen van de website, dus wat zou er allemaal op een goede home pagina moeten staan? Het is van belang om een professionele en duidelijke indruk te maken op je home pagina. Op deze pagina trek je de aandacht, zorg je dat je bezoeker je website niet verlaat en stuur je de bezoeker naar de correcte plaats. Dus, wat zou er allemaal op deze pagina moeten staan om je bezoeker vast moet houden en de juiste richting op sturen?

 

Duidelijke navigatie

Je navigatie, het menu. Iedere website moet er een hebben. Het lijkt heel simpel, maar er kan een hele hoop fout gaan in je navigatie. Hier een paar tips om je navigatie duidelijk te houden.

  • Probeer niet te creatief om te gaan met je menu, plaatst de elementen waar de bezoeker ze verwachten, dus: Logo links boven, menu rechts boven, Home als eerste in het rijtje, en contact als (een van de) laatste.
  • Houd je menu items beperkt, gebruik er niet meer dan 7. Anders is je bezoeker het eerste menu item alweer vergeten zodra hij bij de laatste is. Heb je meer kopjes die je kwijt wilt in je menu? Probeer dan echt te filteren, of pagina’s samen te voegen.
  • Geef je kopjes duidelijke namen. Probeer ook hier niet expres creatief te doen, wees gewoon duidelijk en noem je Over ons pagina gewoon “Over ons” en niet “Meet the team” of iets dergelijks.

 

Kort maar krachtige headline

Het menu is niet het eerste wat de bezoeker op jouw website zou moeten zien zodra hij op je website komt. Dat zou je headline moeten zijn. De titel van je website, de alles omvattende zin, dé zin waardoor je de aandacht grijpt en je de bezoekers overtuigd om verder te scrollen. Deze zin, die uiteraard het meeste opvalt van allemaal moet vertellen wie jij bent, wat je doet, en het liefst ook nog wat jou uniek maakt ten opzichte van je concurrentie.

Ohja, bonus tip: Begin nooit met “Welkom”. Dit voegt namelijk echt niets toe.

 

Visueel aantrekkelijke header

Je header, dat is dus alles wat je op je scherm ziet zodra iemand voor het eerst op jouw home pagina komt. Deze moet er goed uit zien toch? Die eerste indruk waar we het eerder over hadden, die wordt hier gemaakt. De navigatie en de headline van je website zijn onderdeel van je header. Focus op de inhoud, maar maak je header wel visueel aantrekkelijk. Het moet prettig zijn om naar te kijken. Gebruik bijvoorbeeld een mooie (en ook duidelijke!) foto van jouw product of dienst, hier kan je gelijk de aandacht van je bezoeker grijpen.

 

Een goede call to action

Binnen je header is het slim om gelijk een goede call to action te plaatsen. Een oproep tot actie dus, vaak een doorverwijzing in de vorm van een knop. Hiermee kan je meteen duidelijk maken wat het doel is van jou website, want waar wil je dat je bezoekers heen gaan? Een call to action met alleen een knop is vaak niet genoeg. Voeg een ondersteunende zin toe die extra overtuiging geeft waarom de bezoeker op die knop zou moeten klikken.

 

Een indruk van je aanbod

In je header kan je natuurlijk nooit al je informatie kwijt, gelukkig kan je op een website scrollen! Verder op je pagina is het namelijk verstandig om een indruk te geven van je aanbod. Welke diensten bied jij aan? Of, wat zijn je best verkopende artikelen? Laat dit gelijk zien op je home pagina zodat je de bezoeker de kant opsturen naar waar jij ze wilt hebben.

 

Laat jezelf zien!

Mensen doen zaken met mensen, en niet met bedrijven. De vent is de tent. Laat daarom jezelf (en je team) zien op je home pagina. Wie zijn de mensen achter het bedrijf? Plaats foto’s of zelfs een video van jezelf op de homepagina zodat mensen een indruk kunnen krijgen met wie ze potentieel zaken gaan doen. Dit draagt ook bij aan je geloofwaardigheid, want ze zien dat het bedrijf echt is.

 

Social proof

Wij van WC-eend adviseren: WC-eend. Misschien wel en van de bekendste marketing uitspraken, voor hun wellicht een succes, maar dit zal niet voor iedereen gelden. Je kan dus wel zeggen dat je heel goed bent, maar het is nog beter om het te laten zien. Voor welke mooie merken heb je gewerkt? Hoelang doe je dit werk al? Wat zeggen die klanten over de samenwerking met jouw? Op het moment dat iemand anders positief over jouw spreekt is dan honderd keer waardevoller dan wanneer je dat zelf doet.

 

Had ik zal Call to action gezegd?

Een call to action, een oproep tot actie! Had ik het hier al over gehad? Juist, die moet in je header terug komen, maar daar moet je het niet bij laten! Jouw belangrijkste call to action moet ook zeker nog onderaan jouw pagina terug komen. Wanneer de bezoeker aan het einde van jouw home pagina al overtuigd is van jou, dan moet je ze natuurlijk wel weer even herinneren wat je wilt dat ze gaan doen!

Zo! Dat is de home pagina die voor een goede basis moet gaan zorgen voor jouw website! Uiteraard moeten (of kunnen) er nog meer onderdelen toegevoegd worden, denk aan een overzichtelijke footer, maar je kan bijvoorbeeld ook wat projecten laten zien, het laatste nieuws, je vacature’s. Maar let wel op je focus, probeer niet je hele website in je home pagina te proppen, want de tijd van one-pagers is echt wel voorbij 😉

Dit artikel is geschreven door:

Andere bekeken ook

Hoe moet je doelen stellen voor het komende jaar

Hoe moet je doelen stellen voor het komende jaar

Waarom een WordPress website?

Waarom een WordPress website?

Waarom een webshop een goede toevoeging is voor je bedrijf

Waarom een webshop een goede toevoeging is voor je bedrijf